IniciActualitatLa Comissió d’Energia del Col·legi d’Enginyers Industrials aposta per la cogeneració com a garantia d’eficiència energètica i competitivitat de la indústria 

La Comissió d’Energia del Col·legi d’Enginyers Industrials aposta per la cogeneració com a garantia d’eficiència energètica i competitivitat de la indústria 

  • 24 Jul 2024
  • Sala de premsa
Tornar

El Col·legi adverteix que si no s’inverteix en cogeneració “es corre el risc d’un greu retrocés industrial com a país i de deslocalització. Catalunya esdevindrà un país terciaritzat”.  La cogeneració (CHPP) també és garantia de no afectació de les incidències de la qualitat d’ona de la xarxa elèctrica i, per tant, aïlla a les indústries dels forats de tensió, afegeixen els experts de la Comissió d’Energia. Per evitar el tancament de la indústria amb una gran demanda tèrmica, el document apunta la necessitat urgent de promulgar subhastes de 1.200 MW de cogeneració aquest 2024 (pendents des de fa 2 anys).  “No tota la indústria podrà ser electrificada al 100%” i la cogeneració ofereix un rendiment de generació elèctrica que pot superar, depenent de la instal·lació tipus, el 80% (el cicle combinat de gas en té un 55%), assenyalen els experts.

En el document “La cogeneració i la transició energètica”, els experts de la Comissió d’Energia del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya aposten per la cogeneració (Combined Heat Power Plant, CHPP) com a garantia d’eficiència energètica i competitivitat de la indústria, sobretot de la calor-intensiva. Si no es fa una inversió en aquest tipus de generació tèrmica-elèctrica, Catalunya “esdevindrà un país terciaritzat, perquè es corre el risc d’un greu retrocés industrial i de deslocalització”, adverteixen els experts.  

No tota la indústria podrà ser electrificada al 100%”, apunten des de la Comissió d’Energia, i la cogeneració ofereix un rendiment de generació elèctrica que pot superar, depenent de la instal·lació tipus, el 80% (el cicle combinat de gas en té un 55%). La CHPP “també és garantia de no afectació de les incidències de la qualitat d’ona de la xarxa elèctrica i, per tant, aïlla a les indústries dels forats de tensió”, afegeixen els experts del Col·legi.

Per evitar el tancament de la indústria amb una gran demanda tèrmica, el document apunta la necessitat urgent de “promulgar subhastes de 1.200 MW de cogeneració aquest 2024 (pendents des de fa 2 anys)”. I assenyala que el Ministerio de Industria y Turismo també hauria d’estar implicat en el disseny del model energètic (no només el Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico), perquè “la transició ecològica, l’energia i la indústria no haurien de gestionar-se per separat”.  

 

Avantatges de la cogeneració d’alta eficiència

La cogeneració és la forma més eficient i més estesa, en la majoria de casos, de produir simultàniament calor i electricitat per a la indústria (ja sigui cremant el combustible en un motor tèrmic o en una turbina de gas). La CHPP ofereix un rendiment de generació elèctrica que pot superar, depenent de la instal·lació tipus, el 80% (el cicle combinat de gas en té un 55%). Com no tota la demanda serà electrificable, els experts de la Comissió d’Energia del Col·legi aposten per un nou lema de la descarbonització i la transició energètica: “La demanda final haurà de passar de ser 1/3 d’electrons i ⅔ de molècules, a ser ⅔ d’electrons i ⅓ de molècules”.

  • El dèficit en les energies renovables fan necessari mantenir la generació distribuïda de la CHPP al país. Són menys línies elèctriques”, apunten els experts. 
  • Des de la Comissió d’Energia asseguren que “la cogeneració aporta potència ferma al sistema elèctric. En el moment que el parc nuclear tanqui, la CHPP pot ser una eina estratègica per fer front a la demanda. També expliquen, en el document, que  “la flexibilitat és part de l’operativa diària de la cogeneració d’alta eficiència”, perquè la CHPP “ha après a gestionar la volatilitat de preus del mercat majorista, tan modulant potència com programant aturades-engegades”. 
  • La CHPP contribueix a l’estalvi d’energia primària, redueix les importacions de gas i les emissions de CO₂, pel millor rendiment energètic”, enumeren els experts. La cogeneració d’alta eficiència afavorirà “la transició del gas natural als gasos renovables”, estarà adaptada a l’ús de l’hidrogen renovable i el biometà, afegeixen.

 

Reptes de futur per a la indústria calor-intensiva

Sense la cogeneració d’alta eficiència, la indústria amb una gran demanda tèrmica no veu viable el seu futur”, adverteixen els experts del Col·legi. Aquesta indústria ja ha fet una transició cap a l’estalvi instal·lant la cogeneració en els seus processos i ara, apunten els experts, està afrontant el repte de la descarbonització amb uns resultats operatius “condicionats molt sensiblement pel preu de la tona de CO₂”. 

  • Cal que “el marc econòmic que regula les condicions operatives de la CHPP contempli el preu de mercat del CO₂”, apunten des de la Comissió d’Energia. 
  • Hi ha la necessitat urgent de “convocar la subhasta dels 1.200 MWe de CHPP, prevista en el PNIEC i anunciada i tramitada el 2022 i de la que es desconeix quan i com es desplegarà per falta de regulació, i iniciar un nou cicle inversor”. En el document s’adverteix que, a la fi del 2024, hauran arribat al final de la seva vida útil reguladora (i, per tant, deixaran de ser retribuïdes) 27 instal·lacions de CHPP, que acumulen 302 MWe i que suposen el 38,9% del parc actiu a Catalunya. 
  • Els experts de la Comissió d’Energia posen les xifres sobre la taula: el PNIEC 2020-2030 ha aprovat que l’escenari objectiu a assolir el 2030 per a la CHPP serà de 3.670 MWe i que l’escenari tendencial serà de 2.470 MWe i que, per tant, s’hauran d’incorporar 1.200 MWe. El Col·legi adverteix que, segons les dades que es declaren pel 2025, “aquestes xifres del PNIEC sobre la cogeneració no s’assoliran si no es reverteix la situació”.  El retrocés de la CHPP, en el 2024, situa la xifra sobre els 3.000 MWe actius. 

El Ministerio de Industria y Turismo hauria d’estar implicat en el disseny del model energètic (no només el Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico), perquè “la transició ecològica, l’energia i la indústria no haurien de gestionar-se per separat”.